اخبار بین المللی
شماره: 33703
1399/07/21 - 03:00
چرا برخی از جانوران دارای قدرت بازسازی هستند

برخی از مهره داران می توانند بعد از آسیب بافت هایشان را بازسازی کنند اما بسیاری نیز این ویژگی را دارا نیستند که این بدین معنی است که این قابلیت در برخی از گونه ها از دست رفته است و در برخی دیگر بدست آمده است.

به گزارش بنیان به نقل از Nature، آلخاندرو سانچز و همکارانش در انستیتو تحقیقات پزشکی Stowers به مطالعه گورخرماهی(Danio rerio) و کیلی فیش آفریقایی(Nothobranchius furzeri) پرداخته اند که قادر به بازسازی باله های دمی شان هستند و موفق به شناسایی ژن هایی شده اند که در بافت بازسازی کننده فعال هستند.

هم پوشانی اندکی بین ژن های فعال در گونه های مختلف وجود دارد. یکی از این ژن هایی که بین گونه ها هم پوشانی دارد inhibin beta A است که طی بازسازی بافت گوش در موش خاردار کاریو (Acomys cahirinus) فعال است اما بعد از آسیب گوش در موش خانگی(Mus musculus) فعال نیست. نوعی توالی DNA غیر کد کننده به نام انهانسر(تقویت کننده) نیز فعالیت inhibin beta A را تحت تاثیر قرار می دهد.

سانچز و همکارانش دریافته اند که حذف انهانسر و یا جایگزینی آن با یک ورژن انسانی مانع از بازسازی باله و قلب در کیلی فیش می شود. به عقیده آن ها تغییرات در این چنین انهانسرهایی مسئول تفاوت در توانایی بازسازی بافتی موجودات مختلف باشد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved